interesante mundo


Így nőnap előtt eszembe jutott ....arab nők a fátyol mögött, az arab nők élete

Nekik vajon milyen életük lehet??

egy arab nő mondja

muszlimnak lenni nagyon jó, de ha nőknek születsz az borzasztó, semmit nem lehet nincs jogod. nagyon rossz olyan mint ha börtönbe lennél zárva.
ennél rosszabb semmi nem lehet mindent férje dönt vagy a szülei férje engedélye nélkül nem csinálhat semmit én tudom milyen én is benne élek .........


A hidzsáb nem más, mint lepel avagy függöny, azaz olyan anyag, amivel a nők eltakarhatják testüket, de az arabban a szerénység, erkölcsösség jelentése is társul hozzá. Hogy miért van erre szükség, nyilván egész más interpretációkat szül a hívők és a kritikusok, azaz a világ fennmaradó részének képviselőiben, pedig egykoron zsidó és keresztény nők is éltek a leplek nyújtotta takarással.


Ha talpig feketébe öltözött asszonyok jönnek szembe velünk valamelyik külföldi tartózkodásunk alatt, kellemetlen, nyomasztó érzésünk lehet, hiszen a látványt nem szokta meg a szemünk, s mind a teljesen takaró forma, mind a koromfekete szín baljóslatúan hat. Nem tudhatod, ki van alatta, kicsit bizalmatlan is vagy, s alapvetően feszengsz, hisz csak annyit fogsz fel, ez a valaki nagyon más mint te, s fogalmad sincs, hogyan is viszonyulj ehhez. Sokakban félelmet, ellenszenvet, gyanakvást és elutasítást vált ki, de nézzük, hogy is van ez az egész.

Fejkendőt hordanak, szerelmi tilalmak között élnek, ugyanakkor autóban randevúznak, rengeteg szépítőszert használnak és büszkén hordják arcukon a plasztikai műtétről árulkodó sebtapaszt.– keresik a modern társadalom felé vezető utat.

Nők egyedül nem közlekedhetnek az országban. A szaúdi nőket férfi családtagnak kell kísérnie. A külföldi nőt szintén férfi családtagnak, vagy az üzleti partnerének kell várnia az országba történő belépéskor, és kísérnie az országban történő mozgás során. Tartós munkavégzés céljából történő beutazás esetén a munkavállaló és családtagjai útlevelét le kell adni a szponzornak, tartózkodási engedélyt (iqama) kell kérni, és az országból történő minden kiutazás esetén kiutazó és visszatérő vízumot kell beszerezni.
„Elképesztő, hogy a szaúdi kormány nem engedi meg felnőtt nőknek, hogy döntéseket hozzanak az életükkel kapcsolatban, de már kamaszkorban büntetőjogilag felelősnek tartja őket a tetteikért” –

A szigorú vallási szabályok miatt a viselkedési és öltözködési normák, különösen a nők számára rendkívül konzervatívak. Az utcán az európai nőknek is kötelező a bokáig érő, a karokat is eltakaró fekete lepel viselése, a haj fekete kendővel történő lefedése. A férfiak az utcán rövidnadrágban nem közlekedhetnek. A nők gépkocsit Szaúd-Arábiában nem vezethetnek. Olyan nyilvános helyekre, mint az éttermek, cukrászda (kivéve a nagy szállodákban található létesítményeket) csak férfi családtag kíséretében léphetnek be, és csak az arra a célra kijelölt helyiségben az ún. "family section"-ben tartózkodhatnak. A nők a bankokban is csak a külön bejáratú, szeparált helyiségben intézhetik hivatalos ügyeiket (pl. pénzváltás).

Az iszlám tanítás a nőket illetően valószínűleg a legkonzervatívabbak közé számít. Igaz, nem minden muzulmán hívő, és nem minden muzulmán nemzet követi egyformán a tanítások mindegyikét, de ma is számos nőt érintenek a rendkívül szigorú, és méltóságról egyáltalán nem szóló nézetek és rendelkezések.


"Nem az emberek tudata az, amely létüket, hanem ellenkezőleg, a társadalmi létük az, amely tudatukat meghatározza."

"A világ nem akkora, amennyit meglátunk, hanem amennyit megértünk belőle."



"Jó tudni, hogy ha elég furcsán viselkedem, a társadalom feltétel nélkül kezeskedik értem."


"Minden nép azzá válik, amivé bölcs törvényei teszik."

„Bárki aki elhagyja iszlám vallását, ölessék meg”.


 
"a nő alacsonyabb rendű"A Korán és a Hadithok (Mohamed próféta tettei és mondásai) tartalmazzák azokat a kijelentéseket, melyek alapján a muszlim férfiak a nőkről vélekednek. Bár a Korán a két nemet teremtésük folytán egymástól kölcsönösen függőnek tekinti, emberként nem számítanak egyenlőnek: „A férfi a nőnél magasabb rendű, és jobb, mint a nő” – szól Ibn Kathir kommentárja. Ezenkívül a nők intelligenciában és vallási szempontból sem érnek fel a férfiakkal. A női tanú vallomása nem egyenrangú a férfiéval, ezért két férfi tanúbizonysága elfogadható, egy férfi mellett azonban csak két nő tanúskodása számítható hitelesnek. Mindezek alapján a nő nem nagyon számíthat megfelelő társaságnak a férfi számára, hiszen vallási alacsonyabb rendűsége folytán nem képes emelkedett diskurzus folytatására sem. Ezt a Korán egyik kommentárja nemes egyszerűséggel úgy fejezi ki, hogy a nő nem több, mint játékszer. Istenhez akkor áll a legközelebb, ha a házban marad, és jobb, ha otthon imádkozik, mint a mecsetben. A férj teljes jogkörrel bír a feleség fölött."
A nemzetközi emberi jogi segélyszervezetek adatai szerint az afgán nők 87%-a analfabéta, a lányok mindössze 30%-a részesül oktatásban, 3 afgán nőből 1 szenved el lelki, fizikai vagy szexuális bántalmazást, átlagéletkoruk csupán 44 év, kb. 70-80%-ukat kényszerítik házasságba, évente legalább 24 ezren halnak bele a szülésbe és az orvosi ellátás hiányába.
A Hadith bőségesen sorolja a férj jogait, miközben a nők jogai igen egyszerűen felsorolhatók: „Milyen joga van a nőnek…? Hogy enni adj neki, ha te már ettél, hogy felruházd, ha magadat már felruháztad…” Bár a Hadith azt állítja, hogy a legjobb férjek azok, akik a legjobbak a feleségükhöz, ennek a jóságnak a határait is megszabja: a Korán ugyanis jogot ad a férjnek, hogy nem megfelelő viselkedés esetén megdorgálja feleségét ha ez nem használ, büntetésként meg is verje. A verés egyébként kijár több esetben is, például, ha a nő nem ékesíti magát férje kívánságának megfelelően, nem hajlandó vele szexuális kapcsolatra, nem hajlandó megfürdeni az imához való megtisztulás céljából, vagy férje engedélye nélkül utazik külföldre

Szaúd-Arábiában "a nők többsége jelenleg a férfiak uralma alatt él. A korlátozások miatt nem lehetnek a társadalom aktív tagjai" - jelentette ki Szalmán a lapnak. A vahhabizmus - az iszlám puritán változata - elveit szigorúan alkalmazó monarchiában a nők csak tetőtől talpig lefátyolozva hagyhatják el otthonukat, nem vezethetnek autót, nem utazhatnak férjük vagy más férfi családtagjuk engedélye nélkül, és étteremben sem étkezhetnek egyedül.
"Az, hogy segítsük a nőket, akikről a törvény vagy a szokás nem vesz tudomást, illetve rabszolgává tesz, nem ellentétes az iszlámmal, amely nem fosztja meg a nőket attól, hogy a saját pénzükkel rendelkezhessenek, autót vezessenek vagy saját maguk válasszák meg a férjüket" - vélte Szulejmán asz-Szalmán.


A szaúdi nőkkel gyakorlatilag gyerekként bánnak egész életünkben, hogy férfirokonaik gyámkodhassanak felettük, mondja a Human Rights Watch emberjogi csoport.
A New York-i székhelyű csoport szerint a szaúdi nőknek engedélyt kell kérniük férfi rokonaiktól, hogy dolgozhassanak, utazhassanak, tanulhassanak, házasodhassanak vagy akár csak orvoshoz mehessenek. Ezen felül ráadásul az igazságszolgáltatáshoz való hozzáférésük is erősen korlátozott.
A csoport azt mondja, a szaúdi vezetés feláldozza az alapvető emberi jogokat, hogy fenntarthassák a férfiak nők feletti ellenőrzését. Szaúd-Arábia az egyetlen olyan ország a világon, ahol a nőknek nem engedik meg, hogy autót vezessenek.
A szaúdi egyház álláspontja szerint az, hogy a férfiak őrködnek a nők erénye felett, az ország társadalmi és erkölcsi rendjének alapja.